Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
+5
tuncay
pasinli
nedimurcan
nurikilimci
Basri
9 posters
- Basri
Mesaj Sayısı : 697
Yaş : 58
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08
Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Perş. Tem. 09, 2009 8:33 pm
Sağ kelebek rolantide tıkırdıyo, sol kelebek lakırdıyo, senkron yaptım olmadı, amuda kalktım susmadı, bak döverim dedim yine anlamadı, yatak mı vuruyo, subap mı kesiyo,zincir mi gevşiyo, motor mu cortluyo ?
Bu sitede bu konu hakkında yazan her bi şeyi uygulayıp, hala rolantide gelen tıkırtıyı kesemediyseniz ve duymazlıktan gelemeyip uykuya dalarken bile tık, tık, çıt, çıt seslerini duyuyorsanız sizin için araştırdım,
buyurun;
Nedim'in çıt çıtları bir istisna olmakla birlikte, tıkırtı büyük ihtimalle aşınmış kelebek millerinden ve yataklarından gelmektedir.
60k km den sonra bu ses gelmeyen boxere boxer demezler, ses yoksa mutlaka çakma boxerdir.
Nasıl oluyor bu aşınmış mil ve yatak ?
İşte şöyle oluyor ;
Sağ kelebek gövdesi için paraya kıyıp aşağıdaki ürünü satın alıp takıyoruz ve rahat uyuyoruz
http://www.bmwandguzzispares.co.uk/bmw/products/product.php?f=i&code=BA_15_30_FA_75&shnew=New&model=R850%2F1100%2F1150+&shnewcode=15&part=Fuel+parts&sub_part=Ticker+Killer&modelcode=30&partcode=FA&source_code=BA_15_30_FA_75
Ürünü, sağ kelebek gövdesinin yanındaki aluminyum kapağı çıkartıp yerine takıyoruz, bilyalı ayar somunu sayesinde milin boşluğunu alıyoruz, 10k km sonra biraz daha boşluk yaparsa, biraz daha alıyoruz, daha ne olsun..
Fena gözükmüyor yaw,
Ben para kaptırmam İngilize, kendim yapacam, kelebek gövdesini bozacam, sonrada 600 Avro + KDV verip komple yeni kelebek gövdesi alacam diyosanız onun da çözümü var, buyurun ;
Sağ kelebek gövdesini sök ve kelebeğe sonra aynı şekilde takabilmek için işaret koy
Aluminyum kapağı, tekrar kullanılabilecek şekilde yerinden çıkar, çıkaramazsan, yararsan, çaresi yok yukarıdaki parçayı alıp paraya kıyacaksın.
Aşağıdaki resimdeki gibi her şeyi dağıt
Bak bakalım mil ne kadar aşınmış ? Gözle görülen bir aşınma yoksa kumpasla ölç.
(resimdeki bayaa aşınmış dimi ?)
Mil yatağını yerinden çıkart, zorlanırsan ısıtıp çıkart.
Yeni alacağın yatağın kodu GGB 0812DP4, rulman numarası gibi bişey, Türkiyede bulunur mu, kim satar, bilmiyorum.
Yada,
Tornacıya, yağsız ortamda çalışabilecek bir malzemeden yeni yatak yaptır
Kelebek gövdesini dağıttığın gibi topla
Sol kelebek gövdesinden, mil, TPS ile sıkştırıldığından, genelde ses gelmez,
Eğer geliyorsa, valla bilmiyorum
Nedim, senin çıt çıtlar ne taraftan geliyodu ?
Bu sitede bu konu hakkında yazan her bi şeyi uygulayıp, hala rolantide gelen tıkırtıyı kesemediyseniz ve duymazlıktan gelemeyip uykuya dalarken bile tık, tık, çıt, çıt seslerini duyuyorsanız sizin için araştırdım,
buyurun;
Nedim'in çıt çıtları bir istisna olmakla birlikte, tıkırtı büyük ihtimalle aşınmış kelebek millerinden ve yataklarından gelmektedir.
60k km den sonra bu ses gelmeyen boxere boxer demezler, ses yoksa mutlaka çakma boxerdir.
Nasıl oluyor bu aşınmış mil ve yatak ?
İşte şöyle oluyor ;
Sağ kelebek gövdesi için paraya kıyıp aşağıdaki ürünü satın alıp takıyoruz ve rahat uyuyoruz
http://www.bmwandguzzispares.co.uk/bmw/products/product.php?f=i&code=BA_15_30_FA_75&shnew=New&model=R850%2F1100%2F1150+&shnewcode=15&part=Fuel+parts&sub_part=Ticker+Killer&modelcode=30&partcode=FA&source_code=BA_15_30_FA_75
Ürünü, sağ kelebek gövdesinin yanındaki aluminyum kapağı çıkartıp yerine takıyoruz, bilyalı ayar somunu sayesinde milin boşluğunu alıyoruz, 10k km sonra biraz daha boşluk yaparsa, biraz daha alıyoruz, daha ne olsun..
Fena gözükmüyor yaw,
Ben para kaptırmam İngilize, kendim yapacam, kelebek gövdesini bozacam, sonrada 600 Avro + KDV verip komple yeni kelebek gövdesi alacam diyosanız onun da çözümü var, buyurun ;
Sağ kelebek gövdesini sök ve kelebeğe sonra aynı şekilde takabilmek için işaret koy
Aluminyum kapağı, tekrar kullanılabilecek şekilde yerinden çıkar, çıkaramazsan, yararsan, çaresi yok yukarıdaki parçayı alıp paraya kıyacaksın.
Aşağıdaki resimdeki gibi her şeyi dağıt
Bak bakalım mil ne kadar aşınmış ? Gözle görülen bir aşınma yoksa kumpasla ölç.
(resimdeki bayaa aşınmış dimi ?)
Mil yatağını yerinden çıkart, zorlanırsan ısıtıp çıkart.
Yeni alacağın yatağın kodu GGB 0812DP4, rulman numarası gibi bişey, Türkiyede bulunur mu, kim satar, bilmiyorum.
Yada,
Tornacıya, yağsız ortamda çalışabilecek bir malzemeden yeni yatak yaptır
Kelebek gövdesini dağıttığın gibi topla
Sol kelebek gövdesinden, mil, TPS ile sıkştırıldığından, genelde ses gelmez,
Eğer geliyorsa, valla bilmiyorum
Nedim, senin çıt çıtlar ne taraftan geliyodu ?
- nurikilimci
Mesaj Sayısı : 70
Yaş : 44
Nerden : aydın
Kayıt tarihi : 17/10/08
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Perş. Tem. 09, 2009 8:50 pm
Abi nediyeyim harikasın. Ben bu parçadan alacağım başka almak isteyenlerde olabilir düşüncesiyle bir süre bekleyeceğim iistek olursa toplu sipariş veririz.
saygılar
saygılar
- Basri
Mesaj Sayısı : 697
Yaş : 58
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Cuma Tem. 10, 2009 11:56 am
camadan demiş ki:bingitsin desek ne olur Basri abi. parçayı alıp yaparsak sadece sesimi kesiliyor yoksam başka faydalarıda varmı
Hava alıp rolanti, senkron tutmaz halde değilse binGitSin diyebiliriz ama oradan hava alır mı ?, alırsa ne kadar alır ?, O aluminyum kapak havayı keser mi (ki hiç sanmıyorum)
Motor çalışır vaziyette, aluminyum kapağı çıkartıp bölgeye VD40 sıkıldıgında rolanti salaklaşıyorsa müdahale edilmesi gereken bir vakum kaçağı var demektir.
Ben, bu durumda burcu yenileme yoluna giderdim, çünkü yukarıdaki satılan ürün, sanırım, yaylı bir bilye vasıtasıyla mile baskı yaparak sadece sesi kesiyor, varsa, vakum kaçağına bir etkisi var mı ? Bilmiyorum...
Yada,
Ses rahatsız etmiyorsa, sadece aluminyum kapağın olduğu yeri bir şekilde havaya karşı izole etme yoluna giderdim...
- Basri
Mesaj Sayısı : 697
Yaş : 58
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Cuma Tem. 10, 2009 12:55 pm
Neden ?
Senin motorun iki kelebek gövdesini de son vidasına kadar dağıtıp temizleyip toplamıştım ben. Mildeki aşınmayı mikrometreyle ölçmüştüm , yüzde 1 idi. Yani saç telinin altıda biri , yani aşınmamıştı !
Kaç km. deydi senin motor ???
Yanlış hatırlamıyorsam o tarihte 80kkm civarındaydı, hatırlarsan benim evin önüne geldiğin anda sağdan bi tıkırtı geliyo demiştim.
Benim tıkırtının sebebi mil değil burç/yatak aşınmasıymış, iyi bir senkron ile tıkırtıyı bir süre kesiyor, sonra yine başlıyordu, söküp baktığım zaman burcun aşındığını farkettim ve öylece topladım.
- Basri
Mesaj Sayısı : 697
Yaş : 58
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
C.tesi Tem. 11, 2009 11:17 am
Bahsi geçen burç şurada satılıyor, numarası ;
GGB 0812DP4
http://www.ggbearings.com/products-detail.asp?MaterialID=60&Group=1
GGB 0812DP4
http://www.ggbearings.com/products-detail.asp?MaterialID=60&Group=1
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Çarş. Eyl. 02, 2009 11:12 am
peki bu tıkırtı sol kelebek gövdesinden geliyor ve gaz telinin takıldığı silindirik zımbırtıya birazcık dokununca ses kesiliyorsa...
- pasinli
Mesaj Sayısı : 283
Yaş : 47
Nerden : İzmir
Kayıt tarihi : 17/02/09
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Çarş. Eyl. 02, 2009 2:38 pm
Çok mantıklı. Ne iyi ettin de buldun İlyada. Peki bunu azaltmak için rolantide az mı tutalım motoru? Çalıştırır çalıştırmaz yol alalım. Sürerken de hep gaz açalım. Bu sesi duymamızı biraz öteler mi sence? Peki bu sürüş tarzı bu sese iyi gelebilse de başka kötü sonuçlar doğurabilir mi ?
İlyada demiş ki:Yine burç Nedim ..
Geçen gün senkron yaptığımız bir motorda da ynı şey oluyordu. Mile bağlı tel kasnağını elle tutunca kesiliyordu ses..
........
BMW lerde bu hastalığın neden olduğunu tam ve kesin olarak anladım sonunda.
Önceleri yağsız kalmaya ve kuru çalışmaya bağlıyordum sebebi. Ama asıl sebep şu :
Geçenlerde vurdurma mevzusundan konuşurken "big thumper" lardan bahsediyorduk ya hani.. Yine benzer bir olay var. Tüm benzinli motorlar için geçerli olan ama koca kafalarda daha sık olan.
Benzinli motorlarda emişi tıkamak zorundayız. Dizelde ise tam açık..
Emişini olabilecek en az miktarda tıkadığın benzinli motor rölantide çalışıyor demektir..
Rölantide çalışan bir motora vakum saatini takıp, kelebek ile emme sübapları arasındaki hava basıncını ölçersek , buradaki basıncın , atmosfer basıncına göre , yani ikisinin arsaındaki fark anlamında .. Olabilecek en yüksek fark olduğunu görürüz.. Örneğin , atmosfer basıncı santimetre kareye bir kilogram dır, rölanti pozisyonunda emişi tıkalı bir motorun emme manifoldundaki basınç ise .. Net hatırlamıyorum ama santimetre kareye 400 gram civarında..
Motora gaz verdikçe kelebeği açarız ve manifolddaki alçak basınç da yükselmeye başlar. Tam açık kelebek pozisyonunda , yani tapagaz giderken atmosfer basıncına neredeyse eşitlenmiş olur, eşit kabul edilebilir..
Ama aradaki fark büyük olduğunda , yani kelebek tıkalı iken, yani rölantide .. Oluşan basınç farkı sürekli değildir .. Bir vardır, bir yoktur. Motor 1100 devirle dönüyorsa .. Silindir başına dakikada 550 kez tokat atılıyor demektir o kelebek kanatlarına. Kelebek kapakçığının gövdesine alçak basınç sayesinde dışarıdan, atmosferik basınçla atılan "tokatların" etksi o kadar büyük ki...
İnanılmaz ama .. Hadi hesaplayalım .. Kelebek kapakçığının çapı 40 mm. civarı olsa.. Basıncı da benim ölçtüğüm net değer üzerinden alsak ve her santimetre kare için 37O milimetre cıva sutununa eş basınç olarak alsak ve bu mm.hg basıncı kg-cm2 ye çevirip, yaklaşık olarak santimetre kareye 485 gram bölü santimetre kare desek...
12,5 santimetrekare alanı olan bir yüzeyde 6062 gram basınç yapar..
Yani bizim motorlar en düşük devir olan rölantide çalışırken bu kelebek kanatçıkları dakikada 550 kez 6 kilogramlık güçlere maruz kalıyorlar.
Dakikada 550 kez .. Saniyede neredeyse 10 kere ... 6 kilo kuvvetinde tokatlar.. Çatada , çutada ...
........
* Bu olay silindir başına hacmi küçük olan motorlarda bu ölçüde büyük olmayacaktır.
* Tek bir silindirin 650 santimetreküp gibi uçuk ölçülere çıktığı koca kafalı big thumper larda , kelebek çapı ve dolayısıyla yüzey alanı da daha büyük olacağı için bundan da büyük toplam darbe güçleri ortaya çıkacaktır.
* Ama bir big thumper tek silindir olacağı için bu hasarlar yine de sorun olmayacaktır çünkü çok silindirin senkronizasyonu diye birşey yoktur o motorlarda. Tamir olmasa bile , toplam vakum kaçakları rölanti basıncı için şart olan ayarlar açısından max. ayar sahasını aşmadıkça sorun olmayacaktır. Ama bizim motorlar ayar tutmayacaktır...
* Çok silindirli başka motorlar için ise, karbüratör yada kelebek gövdeleri tek gövde üzerinde olan , örneğin sıralı silindir tipinde motorlar için de çok fazla sorun olmayacaktır çünkü bunların bazıları , birçok otomobil motorunda olduğu gibi tek bir kelebek vardır ve bu açıklığı dört silindir eşit ve sıralı olarak paylaşır. Yani aynı emme manifoldunu paylaşan dört silindirli ve karbüratörlü bir motor .. Bunlarda da sorun olmayacaktır..
Bizim sorunumuz ise , tasarım açısından mecburi sebeplerle silindirin birinin kaf dağında, ötekinin ise fizanda olması..
Sevgiler...CeM...
Not : Buldum.. Buldum..
Rölantide devrinde çalışmanın bir zararını da buldum sonunda :-P
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Çarş. Eyl. 02, 2009 4:01 pm
cem,
sen acaip bi adamsın.
bu burç dediğin basit bişi senin için. yap bi ara 3-5 tane. yuva ne kadar aşınıp boşalabilir ki? birde aşınan yuva değil burç sanırım. ya da burçların yuvası. her neyse. bir de rölantide zaten ne kadar çalışıyor ki bunlar. çalıştırmamak gerek. ayar tutmazsa? tutmasa da olur. ne motorlar var yollarda giden. bu arada bende belli belirsiz gelen ses biraz vd40 ile temizleyince kesildi. bilgi. sonra yine gelecektir tabi. yine biraz vd40 sıkar biner giderim.
ya da bilmediğimden saçmalıyorum.
sen acaip bi adamsın.
bu burç dediğin basit bişi senin için. yap bi ara 3-5 tane. yuva ne kadar aşınıp boşalabilir ki? birde aşınan yuva değil burç sanırım. ya da burçların yuvası. her neyse. bir de rölantide zaten ne kadar çalışıyor ki bunlar. çalıştırmamak gerek. ayar tutmazsa? tutmasa da olur. ne motorlar var yollarda giden. bu arada bende belli belirsiz gelen ses biraz vd40 ile temizleyince kesildi. bilgi. sonra yine gelecektir tabi. yine biraz vd40 sıkar biner giderim.
ya da bilmediğimden saçmalıyorum.
- tuncay
Mesaj Sayısı : 496
Yaş : 59
Nerden : istanbul
Kayıt tarihi : 20/02/09
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Çarş. Eyl. 02, 2009 11:40 pm
Bir ilavede ben yapayım.Burçta veya milde oluşan boşluk,düzgün olmayan rolantiye ilave olarak,Üst devirler de de,trotıl sensör(otomobildeki tabir bu,basri abi TPS demişti)kelebeğin pozisyonunu beyne yanlış bildireceğinden motorun çekişinde ve yakıt sarfiyatında olumsuz etkiler yaratacaktır.Muhtemelen aşıntının fazla olduğu makinalarda da devir saati sabit durmuyor olacaktır.
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Perş. Eyl. 03, 2009 12:42 am
bendeki tıkırtı o kadar az ki... belki sorunu bile yoktur. su anda yapmam gereken sadece dediğin gibi arada yağlamak sanırım. ha... çalışmaz hale gelince söker yollarım tabi...ama önce çoookkkk bozulması lazım.
- tuncay
Mesaj Sayısı : 496
Yaş : 59
Nerden : istanbul
Kayıt tarihi : 20/02/09
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Perş. Eyl. 03, 2009 12:57 am
Çalışmaz hale gelmez nedim,hep çalışır.Çok bozulursa düzensiz çalışır sadece.nedimurcan demiş ki:bendeki tıkırtı o kadar az ki... belki sorunu bile yoktur. su anda yapmam gereken sadece dediğin gibi arada yağlamak sanırım. ha... çalışmaz hale gelince söker yollarım tabi...ama önce çoookkkk bozulması lazım.
- ferato
Mesaj Sayısı : 92
Yaş : 67
Nerden : ÇEKMEKÖY İSTANBUL
Kayıt tarihi : 27/08/09
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Perş. Eyl. 03, 2009 12:17 pm
1150 gs motorumu aldığımdan beri, sabit hızda motor devrinin azalıp çoğaldığını hissediyorum. çok yüksek düzeyde olmamasına rağmen rahatsızlık veriyor bana.
sabit hızda giderken görünmez bir elin belli belirsiz, sürekli gaz açıp kapatığını düşündüren bu sorunum için, senkron - gaz teli ayarı yaptırdım, gitmedi. şu an öyle kullanıyorum.
yeni 1150 kullanıcısı olduğumdan bu normalmi bilmiyorum. gördüğüm kadarıyla buradaki konular daha çok 1100 için. anlatılanlar 1150 içinde (ufak mekanik değişimler hariç) geçerlimidir.
sabit hızda giderken görünmez bir elin belli belirsiz, sürekli gaz açıp kapatığını düşündüren bu sorunum için, senkron - gaz teli ayarı yaptırdım, gitmedi. şu an öyle kullanıyorum.
yeni 1150 kullanıcısı olduğumdan bu normalmi bilmiyorum. gördüğüm kadarıyla buradaki konular daha çok 1100 için. anlatılanlar 1150 içinde (ufak mekanik değişimler hariç) geçerlimidir.
- tuareg
Mesaj Sayısı : 214
Yaş : 56
Nerden : İstanbul
Kayıt tarihi : 18/10/08
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Perş. Eyl. 03, 2009 12:22 pm
Ferhat Abi, aynı sorun bende de vardı. Sağ silindirin ateşleme bobini mi, buji piposu mu ne o değişince düzeldi.
12 13 7 680 644
BMW nin parça kodu bu. 1150 lerin biriyle değiştirip denenebilir.
12 13 7 680 644
BMW nin parça kodu bu. 1150 lerin biriyle değiştirip denenebilir.
- CüneytKüçük
Mesaj Sayısı : 419
Yaş : 58
Nerden : NİĞDE
Kayıt tarihi : 06/04/09
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
C.tesi Eyl. 05, 2009 6:35 pm
Sevgili Cem,kelebeklerin aynı milin üzerinde olması çok önemli bir düşünce,seni tebrik ederim.bunu ben de aklımdan geçirmedim degil ama sen çok daha güzel ifade ettin.tabi bu arada kelebeklerin aynı mile bağlanması tasarım degişikligi gerektiriyor,ama süper düşünce.
Sevgili Haydar,sen neresini degiştirdin,maliyeti ne oldu? yazarsan sevinirim.
Sevgili Haydar,sen neresini degiştirdin,maliyeti ne oldu? yazarsan sevinirim.
Geri: Kelebek Gövdelerinden Gelen Tıkırtılar / Yetti Gaari...
Perş. Kas. 05, 2009 11:58 pm
Benim motorda da fena halde tıkırtı geliyor,sinir bozuyordu. Bugun doğru tornacıya gittim,sanayiye...Önce usta bu işe pek bulaşmak istemedi,koca motorun altından nasıl kalkarım psikolojisi...İkna ettim,hemen söktüm gazkelebeğini. Burçları söktük,teflondan yenileri yapıldı,gayet güzel alıştırıldı... Tekrar toplandı, monte edildi...Tıkır tıkır,tıkırtısız bir çalışma...
Akşam oldugu için senkron yapamadım,ama sanırım çok daha iyi olacak herşey...
Ani kararla yaptıgım için maalesef resim yok...
Bu işin maliyeti 50 tl...Yaptırmak isteyenlere yardımcı olabilirim...selamlar
Akşam oldugu için senkron yapamadım,ama sanırım çok daha iyi olacak herşey...
Ani kararla yaptıgım için maalesef resim yok...
Bu işin maliyeti 50 tl...Yaptırmak isteyenlere yardımcı olabilirim...selamlar
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz